Auckland - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Hans en Marleen Stroomberg - WaarBenJij.nu Auckland - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Hans en Marleen Stroomberg - WaarBenJij.nu

Auckland

Door: Hans en Marleen

Blijf op de hoogte en volg Hans en Marleen

15 Februari 2023 | Nieuw Zeeland, Auckland

Auckland

Na een goede nachtrust werden we om 03.30 gewekt. We zouden om 4 uur verzamelen in de hal. Toen we tegen die tijd daar aankwamen, was de club nog niet compleet. Al snel was duidelijk dat er al een aantal naar de luchthaven onderweg waren. Frederieke had 6 namen van 'voortvluchtigen' via de app doorgekregen en ze controleerde of verder iedereen er was. Er ontbraken nog 2 personen. Aanvankelijk dachten we dat zij misschien ook al in een bus onderweg waren, maar even appen en bellen leverde geen reactie op. Nog maar even gewacht. Ze bleken nog niet uitgecheckt te zijn, maar lagen nog te slapen. Oeps. Uiteindelijk vertrokken we bijna een uur later dan gepland naar de luchthaven.

Even was er verwarring of de vlucht wel door zou gaan, want er stond cancelled achter Auckland en het vluchtnummer. Maar, het vluchtnummer bleek met 1 cijfer gewijzigd te zijn en deze vlucht ging vooralsnog gewoon door. Dit hadden we eigenlijk niet verwacht. We hielden er echt rekening mee dat, gezien de weersomstandigheden in en rond Auckland, de reis opnieuw uitgesteld zou worden. Maar nee dus. Nou ja, we gaan er maar van uit dat ze weten wat ze doen en we niet net als 2 weken geleden na een vlucht van 16,5 uur weer in Dubai zullen landen. Eenmaal aan boord van deze gigantische airbus 380-800 (wat een joekel!) vertelde de piloot dat het eerste deel van de vlucht naar verwachting rustig zou verlopen, maar dat we vervolgens met turbulentie te maken zouden krijgen. Oh oké, tja dat zat er al wel in natuurlijk.

De vlucht is uiteindelijk heel goed verlopen. We hebben wel wat turbulentie gehad, maar niet uitzonderlijk veel of zwaar waar we een beetje voor vreesden. Bij de landing hadden we wel last van de sterke wind, waardoor we niet bepaald een zachte landing maakten. Maar, we stonden weer veilig aan de grond en daar gaat het om. De luchthaven schijnt vanmiddag weer een poosje gesloten te zijn geweest vanwege de harde wind. We hebben dus nog geluk gehad. Het werd inmiddels wel duidelijk dat we door de gevolgen van de cycloon niet alleen een dag in Auckland zouden missen, maar dat we ook de rit naar het noorden niet konden maken. Dit gebied was uitgeroepen tot rampgebied. Wegen zijn geblokkeerd door omgevallen bomen en er is veel wateroverlast. Jammer, want we missen zo wel een mooi stukje van onze reis, maar ja, hier kan niemand iets aan doen.

Frederieke heeft al heel wat afgebeld en samen met het bureau waar Djoser in Nieuw-Zeeland mee samenwerkt, is ernaar een oplossing gezocht. Fijn dat dat allemaal voor ons geregeld wordt.

We wilden Mount Eden op voor een mooi uitzicht over Auckland en de oceaan, maar de weg was afgesloten omdat er een grote boom dwars over de weg lag. We zijn een stukje naar boven gelopen. Het zicht was niet echt helder, maar we hebben wel een indruk gekregen.

Daarna reden we naar het hotel in het centrum van de stad. Even bijkomen op de kamer en douchen. Alles om te voorkomen dat we in slaap vallen, want onze biologische klok moet zo snel mogelijk aan het ritme van NZ wennen.

Daarna even de stad in. Niet alle winkels zijn open vanwege elektriciteit issues begreep ik. We kwamen terecht in een gezellige 'donkerbruine' pub. We hebben daar even wat gedronken en vervolgens zijn we erug gelopen naar het hotel voor wat algemene informatie over NZ. We zijn met de groep gezellig uit eten geweest in een leuke tent (alweer donkerbruin). Het eten smaakte top. Flinke stukken vlees hier. Ze kennen geen senioren porties [e-1f923]. Iedereen ging mee, maar Djoser huldigt het principe 'vrijheid, blijheid', m.a.w. je kunt ook op eigen gelegenheid gaan eten. Maar deze eerste gezamenlijke maaltijd was erg geslaagd. Om half 10 was het mooi geweest. Hans zag zijn bed en sliep al ha ha, maar ik hield het ook niet lang vol. [e-1f609]

Voor de woensdagmorgen stond er niets op het programma. Het was mooi weer en we besloten naar de haven te lopen en zo tegelijk een indruk van de stad te krijgen. Het valt ons op dat de mensen hier heel relaxed (lijken te) zijn. Geen gejaag of getoeter, het komt heel ontspannen over. Bij sommige winkels liggen de zandzakken nog voor de deur. Met dit lekkere weer en het zonnetje is het bijna niet voor te stellen dat ze verwachtten die nodig te hebben. We zien een grote helikopter van lego, wel 1,5 meter hoog. Die moet natuurlijk even voor Stijn en Gijs op de foto.

Hoe meer we richting de haven komen, hoe mooier de winkels worden, Prada, Dior, Rolex etc. Allemaal met beveiliging aan de deur. Hier lopen we maar snel voorbij.

In en om de haven is het gezellig druk. Er ligt een groot cruiseschip en we zien diverse ferry's varen. We besluiten om met de ferry naar Devonport te gaan. De oversteek duurt een kwartiertje. We zitten heerlijk op het dek van het zonnetje en het mooie uitzicht te genieten. We lopen een stukje langs het water. Er staan een paar fraaie Victoriaanse huizen. Grappig dat een huis uit 1860 of 1900 al als historisch wordt gezien, terwijl dat voor ons niet echt oud is. We staant kijken aan het water en raken met een vriendelijke oudere dame aan de praat. Zij vertelt ons hoe hoog het water 2 dagen eerder stond en dat ze best bang was geweest voor een overstroming, maar ook voor de harde wind. We kunnen ons dat goed voorstellen. Ze weet ons nog een heleboel meer over Devonport te vertellen en als we haar later in de winkelstraat weer tegenkomen, zwaait ze vriendelijk naar ons, alsof ze ons al jaren kent.

Om kwart over 1 pakken we de ferry terug, want we moeten om 2 uur bij het hotel zijn. We vertrekken dan richting Rotorua. Onze volgende stop. We zijn benieuwd wat we daar te zien krijgen.

• 15 Februari 2023 - 11:11

Nathalie:

Yes, jullie zijn eindelijk in Nieuw-Zeeland! Hopelijk geen verdere hindernissen meer en lekker ongestoord genieten van dit prachtige land. Leuk om mee te kunnen lezen, ik geniet op afstand mee :)

• 15 Februari 2023 - 11:38

Wendy:

Super leuk om te lezen! De jongens vonden de lego helikopter fantastisch!

Geniet lekker daar!

• 15 Februari 2023 - 13:32

Peter:

Heel veel plezier daar! Hopelijk zijn jullie net zo relaxed als de locals!

• 15 Februari 2023 - 13:38

Lida:

Toptoptop dat jullie er zijn nu klaar met de natuurrampen en int zonnetje op pad[e-1f618]

• 15 Februari 2023 - 15:47

Lieke:

Een ietwat hobbelige start, maar dat mag de pret niet drukken. Super leuk om jullie reis zo te kunnen volgen. Het brengt weer allemaal herinneringen boven. Heel veel plezier!!

• 15 Februari 2023 - 16:34

Lya:

Hoi wat fijn dat jullie nu in nieuw Zeeland zijn war een belevenis een reis met hobbel leuk om jullie verslag te lezen fijne voortzetting

• 15 Februari 2023 - 16:36

Lya:

• 15 Februari 2023 - 17:04

Jan En Gerrie:

Hoi Marleen en Hans

Leuk om jullie verhalen te lezen en om zo, op deze manier de reis mee te beleven!

Geniet ervan samen.....groetjes....

• 15 Februari 2023 - 17:55

Elly :

Veel plezier in Rororua , lekker in de zwavelgeur.

• 15 Februari 2023 - 18:40

Peter En Marianne :

Gelukkig jullie zijn er. En nu vooral genieten,maar daar zijn jullie al mee bezig. Heel veel plezier

• 15 Februari 2023 - 19:48

Thea:

Wat mooi om zo mee te kunnen genieten van jullie reis

• 15 Februari 2023 - 20:35

Alie Albers:

Veel plezier ik hoop dat jullie veel mogen zien en geniet van jullie reis veel liefs Alie.

• 16 Februari 2023 - 07:13

Yvonne:

Fijn dat jullie avontuur nu echt is begonnen. Geniet!

• 16 Februari 2023 - 07:42

Jan En Gerda :

Wat fijn om jullie verhaal te lezen….

zo beleven wij het ook een beetje mee van nieuw Zeeland.

Lekker genieten daar!

J[e-38]G

• 17 Februari 2023 - 19:24

Jacqueline:

Wat jammer dat t begin niet ging zoals t moest, maar hopelijk gaat de verdere reis naar wens.

En wat leuk om t verslag te lezen en zo ook van jullie belevenissen mee te mogen genieten .

Hans en Marleen heel heel veel plezier en lekker genieten samen.

Groet Richard Jacqueline en een [e-1f43e] van Ayla. [e-1f618]