Rotorua - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Hans en Marleen Stroomberg - WaarBenJij.nu Rotorua - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Hans en Marleen Stroomberg - WaarBenJij.nu

Rotorua

Door: Hans en Marleen

Blijf op de hoogte en volg Hans en Marleen

17 Februari 2023 | Nieuw Zeeland, Rotorua

Rotorua

De busreis verloopt vlot. Onderweg wordt steeds gecheckt of de wegen wel begaanbaar zijn. Soms zien we links of rechts van ons het water tot aan de rand van de weg komen. Bruin water, vanwege alle modder die meegekomen is. Cycloon Gabrielle heeft flink huisgehouden in dit gebied.

We maken een tussenstop bij Hamiltons Gardens. We lopen hier o.a. door een Chinese, Japanse, Engelse en Italiaanse Renaissance tuin. Ze zijn prachtig onderhouden. Mooie bloemen en planten, afgewisseld met waterpartijenen en soms een muur van bamboe. We kunnen zien dat de cycloon hier niet helemaal ongemerkt voorbij gegaan is, maar de schade lijkt mee te vallen. Het is fijn om in zo'n mooie omgeving even de benen te strekken.

We rijden door naar Rotorua. Dit ligt in een van de grootste thermale gebieden van NZ en staat bekend om de vulkanische activiteiten in en rondom het plaatsje. Bovendien is Rotorua het culturele centrum van de authentieke Maoricultuur.

Na een stop bij een grote supermarkt komen we aan bij ons verblijf, het Devonwood motel. Hier blijven we 4 nachten. Langer dan gepland, maar dat is het gevolg van de noodzakelijke aanpassingen in ons programma. Het is een soort appartementje, met een aparte slaapkamer en in de kamer een lekkere bank en een klein keukentje, en op ons achter terras zowaar een flinke jacuzzi. Niet slecht. We hebben geen zin om een restaurant op te zoeken en we maken wat noodles warm en gaan vroeg te kooi.

De volgende morgen zijn we vrij. Het is een prachtige zonnige dag en we lopen naar de mall om geld te pinnen, want dat vliegt hier de portemonnee uit. De excursies zijn best prijzig en moeten contant betaald worden. We hebben ook al en paar keer problemen gehad met pinbetalingen, zowel van de credit card als met de bankpas. Vaak gaan de betalingen perfect, maar helaas niet altijd en dan is het wel fijn als je wat contant bij je hebt. Er zijn meer mensen in de groep bij wie dit het geval is, dus het ligt niet aan ons. Pfff........

Om 12.15 vertrekken we naar het Waimangu Vulcanic Park.Het is de jongste geothermische vallei ter wereld ( dit betekent met warmte uit de aarde). We zien hier vulkanische kraters, enorme warm water bronnen, zeldzame planten en nog veel meer. Het is een hele bijzondere ervaring. Wat mooi, wat mooi. Na ca. 4 km lopen komen we aan bij het Rotomahana meer. Wat was dit een mooie, maar door de warmte ook best vermoeiende wandeling. We nemen de bus terug. We lessen onze dorst en wachten op de groepsleden die nog een boottochtje hebben gemaakt. Dan breekt er een enorm onweer los en komt het water met bakken uit de lucht. sommigen zijn tot op het bot toe nat als ze naar de bus rennen. Daar kwamen wij goed weg.

Terug in Rotorua is het gauw opfrissen en weer in de bus op weg naar Mitai Maori Village. We krijgen hier meer te horen over de Maori cultuur. Het is een leuke en gezellige avond. We genieten van zang en dans en heerlijk eten dat is klaargemaakt op de authentieke Hangi manier. Hierbij wordt stoom gebruikt om voedsel te koken terwijl het zich onder de grond bevindt, een soort slow-cooking. Het smaakte heerlijk.

De volgende morgen vertrekken we al vroeg richting Tauranga in de `Bay of Plenty`, waar we op een boot stappen voor een dolfijnen tour. Onderweg horen we dat ons programma voor de komende dagen opnieuw aangepast moet worden, omdat Napier tot rampgebied is verklaard. Alle hotels zijn geconfisqueerd voor de mensen die door de overstroming dakloos zijn geworden. We kunnen hier dus niet naar toe, maar we hebben hier in deze omstandigheden ook niets te zoeken. Er wordt hard gewerkt aan de aanpassing van het programma. Ze zijn er maar druk mee.

De dolfijnentocht is geweldig. We hebben er fantastisch mooi weer voor en de zee is kalm. Nu hopen dat we ook dolfijnen te zien krijgen. En die krijgen we!! Wat veel, wat veel. Honderden. Zelfs kleine baby dolfijntjes. Wat schattig. Ze zwemmen soms een heel stuk mee met de boot.

Zelfs de crew is mega enthousiast en vertelt dat dit uitzonderlijk is. We boffen dus. Er kan ook gezwommen worden en iedereen geniet volop.

Weer terug aan wal kan er nog een wandeling gemaakt worden naar de top van de, op een schiereiland gelegen, Mount Maunganui, een niet meer actieve vulkaan. Wij kiezen ervoor om een terrasje te pakken en langs de boulevard en het strand te wandelen. Wat liggen hier een prachtige schelpen!

Om half 6 verzamelen we weer bij de bus om ergens te gaan eten. Frederieke heeft een leuke gelegenheid gevonden, The Rising Tide. Het is hier druk en we hebben niet gereserveerd. Buiten is het vol, dus we gaan binnen eten, maar dit is helemaal prima. Dit restaurant zit in het pand van een brouwerij. We zien hier de grote ketels staan waar het bier gebrouwen wordt. Al het drinken komt hier uit de tap. Er is veel keus aan biersoorten. Het smaakt ons prima. Het eten is ook heerlijk en we kunnen ook nog genieten van life muziek. Wat wil een mens nog meer. Op de terugweg stoppen we nog even bij een kiwi plantage. Leuk om te zien. Het was weer een prachtige dag!

• 18 Februari 2023 - 10:19

Lieke:

Zo te lezen vermaken jullie je opperbest! Jammer dat er weer een wijziging in het programma gemaakt moet worden, maar het land heeft zoveel fantastische plekken, dat er ongetwijfeld mooie alternatieven gevonden worden. Blijf genieten!

• 18 Februari 2023 - 11:32

Lida:

Toptoptop tis inderdaad jammer van al het natuurgeweld dat er was top dat het een goed georganiseerde groepsreis is[e-1f929]

geniet ze samen en van het zonnetje en al het nieuws wat jullie zien liefs [e-1f48b]

• 18 Februari 2023 - 13:09

Elly :

Ik geniet van jullie reisverslag en zie ook alles voor me!

• 18 Februari 2023 - 15:54

Peter En Marianne :

Wat heerlijk om jullie verslag te lezen. Is echt volop genieten lijkt me. Ook al is het een aangepast programma, het klinkt allemaal geweldig. Heel veel plezier en geniet nog zalig

• 18 Februari 2023 - 15:54

Peter En Marianne :

• 19 Februari 2023 - 14:31

Pita Cees:

Hallo daar ,wij hebben jullie verhalen al even gelezen maar jullie zijn al lekker aan het genieten mooi die foto van de dolfijnen ,

geniet lekker verder samen en wij kijken weer naar het volgend verslag, liefs ons .

• 19 Februari 2023 - 22:39

Karin:

Weer een hele belevenis wat jullie meemaken.Erg leuk om te lezen.Genieten samen.

Liefs Jos [e-38] Karin