Dag 3. Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Hans en Marleen Stroomberg - WaarBenJij.nu Dag 3. Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Hans en Marleen Stroomberg - WaarBenJij.nu

Dag 3. Hanoi

Door: Hans en Marleen

Blijf op de hoogte en volg Hans en Marleen

13 Januari 2024 | Vietnam, Hanoi

Na een redelijk goede nacht en een niet bijzonder maar wel prima ontbijt, stappen we tegen kwart voor 9 in de bus. We gaan op weg naar het Ho Chi Minh complex. Ho Chi Minh was trouwens niet zijn echte naam, maar een bijnaam waaronder hij bekend is geworden. Zijn officiële naam was Nguyen Tat Thanh.

Wanneer we langs het plein rijden zien we allerlei afzettingen en veel bewaking en een elite garde in witte uniformen met veel gouden versieringen en een grote witte pet keurig opgesteld staan. Hier is dus wat te doen. Maar wat. We kunnen het mausoleum op dit moment niet bezoeken omdat de President van Indonesië op bezoek komt. Het programma wordt omgegooid en we gaan eerst naar de Tempel van de Literatuur. Dit is de oudste universiteit van Vietnam. Deze tempel werd in 1070 ter ere van Confusius opgericht en is gewijd aan wetenschap en literatuur. Hoewel de tempel verscheidene keren is gerestaureerd bleef het grotendeels in tact en daardoor is de Tempel van de Literatuur een van de beste voorbeelden van de traditionele Vietnamese bouwkunst. Het complex heeft mooie binnenplaatsen en eeuwenoude bomen. Deze tempel wordt veel door schoolkinderen bezocht om het leren te stimuleren. Onderwijs is heel belangrijk in Vietnam want ze huldigen de gedachte dat goed opgeleide jongeren belangrijk zijn voor de toekomst van Vietnam.

We rijden daarna naar het Ho Chi Minh complex, waar de ontvangst van de president inmiddels is afgerond. Na een controle, als op een luchthaven, mogen we naar binnen. Op het plein voor het mausoleum vinden o.a. (militaire) parades plaats. Het mausoleum is vandaag niet te bezoeken dus lopen we door naar het Presidentieel Paleis. Dit wordt gebruikt voor officiële ontvangsten en is niet voor bezoekers toegankelijk, zelfs niet voor ons ;). Bovendien is de president van Indonesië hier nu waarschijnlijk binnen.

Na de benoeming van Ho Chi Minh tot president weigerde hij in het Presidentieel Paleis te wonen en koos eerst tijdelijk voor een stenen woning met 3 kamers, t.w. keuken, (slap)kamer en een werkkamer. Later verhuisde hij naar een speciaal voor hem gebouwde eenvoudige houten paalwoning achter het paleis. Paalwoningen werden over het algemeen bewoond door etnische minderheden en niet door Vietnamezen. Ho Chi Minh werd in zijn jonge jaren echter opgevangen door deze mensen heeft en tijdje bij hen gewoond en geleefd en heeft daarom als eerbetoon aan hen voor dit type woning gekozen. Het heeft slechts een slaap- en een studeerkamer. De keuken bevindt zich in de buurt van zijn woning. Op de begane grond, onder de woning, vonden veel strategie besprekingen plaats ten tijde van de Vietnam oorlog. Er was ook een bunker in de buurt van de woning waar hij kon schuilen tijdens de bombardementen door de Amerikanen.

We lopen door naar de 'Eenzuilige Pagode'. Deze is in 1049 gebouwd door de keizer als dank aan de godin van de Genade. Hij was kinderloos gebleven, maar droomde dat deze godin hem een mannelijke troonopvolger beloofde. Hij trouwde daarna met een eenvoudig boerenmeisje en zij schonk hem een zoon waarop hij besloot de godin van de Genade te bedanken door het bouwen van deze tempel.

We stappen weer in de bus en rijden naar de oude binnenstad voor een heerlijke lunch. Ook nu weer krijgen we een grote variatie aan gerechten voorgeschoteld. Na de lunch makeneen ritje per cyclo, de traditionele fietstaxi, door de oude binnenstad. We krijgen zo een goed beeld van het dagelijkse leven in Vietnam. We zien hoe de Vietnamezen bv. op de stoep met simpel keukengerei hun eten klaarmaken, maar ook de grote diversiteit aan winkeltjes waar bv. alleen roestvrijstalen rekjes en buizen, of alleen gaas voor bv. kippenhokken wordt verkocht. Hoe kunnen ze hiervan bestaan........ We verbazen ons wederom over het verkeer dat kris kras door elkaar rijdt en zijn blij wanneer we weer heelhuids terug zijn.

Hierna hebben we ruim een uur de tijd om zelf e.e.a. te gaan bekijken. We gaan koffie drinken in een koffietentje dat we zonder hulp van de gids nooit gevonden zouden hebben. We lopen door een (soort van) klein steegje en gaan een smalle trap op naar boven, waar hele kleine lage tafeltjes staan, met ieniemienie krukjes ernaast. Heel bijzonder. We kiezen voor de specialiteit: Egg Coffee. Het is een Vietnamese variatie van de Italiaanse cappuccino. Het smaakt heerlijk! Een aanrader.

Om 4 uur wonen we een voorstelling van het waterpoppentheater bij. Dit komt alleen in Vietnam voor. Al tijdens de Ly-dynastie(1010-1225) werden er waterpoppenspelen gehouden. Hierbij moet je denken aan poppen en dieren die als een soort marionetten worden 'bestuurd' en in het water zwemmen/lopen. Uitgebeeld wordt bv. het boerenleven, de strijd tegen de Chinese overheersing en de mythologie en wordt live begeleid met zang en muziek.

Rond half 6 rijden we terug naar het hotel. De rest van de avond is ter vrije besteding. Rond 7 uur hebben we met een aantal reisgenoten afgesproken in de hal om in het centrum wat te gaan eten. Er worden 3 taxi's gebeld. De bedoeling was dat we achter elkaar aan zouden rijden om dan ergens gezamenlijk te gaan eten. Dit pakt iets anders uit, want blijkbaar is er 1 taxi besteld die 3x zal rijden. Om een lang verhaal kort te maken, we zijn elkaar kwijt geraakt en we gaan uiteindelijk met Yvon en Johan ergens eten. We kiezen voor een Vietnamese BBQ. Het lijkt een beetje op gourmetten. De bediening is heel vriendelijk en helpt ons aan alle kanten met 'kokkerellen'. Doen we het misschien niet goed? We redden ons best hebben we zelf het idee, maar mogelijk denken zij er anders over :). Om half 10 bellen ze van het restaurant een taxi voor ons. Er loopt iemand van hen met ons mee naar de afgesproken plek en we horen van hem wat we moeten betalen. 28.000 Vietnamese Dong. Zo weinig? De heenweg kostte 70.000 Vietnamese Dong (2,80 in euro's), dat vonden we al niet duur, maar nu betalen we dus nog maar ca. 1,10. We krijgen wel het idee dat de chauffeur niet blij is dat ons al is verteld wat we moeten betalen. Hij had er vast en zeker wat meer van willen maken. Tja......

Terug in het hotel maken we ons zover mogelijk klaar voor het vertrek. De koffers moeten morgenochtend samen met een reistas (voor de overnachting aan boord) om 06.45 klaar staan. Het wordt dus een vroegertje morgen. Benieuwd wat die dag ons weer zal brengen.

• 13 Januari 2024 - 11:14

Lida:

Wat een mooie foto’s echt een andere wereld zeg[e-1f929] geniet ze met dit avontuur liefs

• 13 Januari 2024 - 14:56

Elly Albers:

Prachtig!! Wat een mooi avontuur.

• 14 Januari 2024 - 08:59

Gertjan:

Hoi hoi lieve vrienden

Wat een avonturen al weer in zo'n korte tijd haha.

En wat een mooi uitgebreid verslag complimenten hoor.

Lekker genietdn verder