Dag 4. Halong Bay - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Hans en Marleen Stroomberg - WaarBenJij.nu Dag 4. Halong Bay - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Hans en Marleen Stroomberg - WaarBenJij.nu

Dag 4. Halong Bay

Door: Hans en Marleen

Blijf op de hoogte en volg Hans en Marleen

14 Januari 2024 | Vietnam, Hanoi

Het is nog geen 6 uur als we wakker gebeld worden. Good morning. Uh ja .... ook goedemorgen. Pfff....... best vroeg....... Maar, gelukkig hebben we gisteravond het meeste al gedaan, dus staan onze koffers en reistas netjes op tijd op de gang. Dat hebben we gered.

Na het ontbijt vertrekken we om half 8 richting de Hoa Lo Prison, ook wel het Hanoi Hilton genoemd. Deze gevangenis in koloniale stijl werd het eerst gebruikt tijdens het Franse regiem. Later, tijdens de Vietnam-oorlog gebruikten de Vietnamezen de gevangenis voor de Amerikaanse krijgsgevangenen. Dit waren vooral piloten die tijdens een bombardement neergehaald werden. Na het akkoord van Parijs in 1973 werden hier 591 Amerikaanse krijgsgevangenen uit vrijgelaten. Een historisch moment. Nu is er nog een kwart over van de oorspronkelijke gevangenis. Op de rest van het terrein staan nu enorme appartementencomplexen.

Na dit bezoek laten we Hanoi achter ons en rijden in de richting van Halong Bay. Onderweg stoppen we voor een bezoek aan de Halong Pearl Farm. Hier wordt ons het een en ander verteld over de parels, de diverse kleuren en de verschillende kwaliteitsklassen. Daarna worden we, hoe verrassend, naar de winkel geleid. Echte parels zijn al duur, maar als je de prijs in Vietnamese Dong ziet staan lijken ze nog veel duurder. Wat te denken van een ketting van 250.000.000 VND........... Wij zijn maar en bakje koffie gan halen. Een stuk goedkoper.

Om 12 uur komen we aan in Halong Bay. Halong Bay is een schitterend natuurgebied en is verkozen tot één van de mooiste natuurwonderen ter wereld en staat op de Unesco wereld erfgoedlijst.

In de haven wemelt het van de schepen. We zijn benieuwd welk schip 'voor ons' is. We krijgen de sleutel van onze hut en gaan aan boord van de Auco 2. Het team staat netjes op een rijtje opgesteld. We worden vriendelijk toegezwaaid en met tromgeroffel welkom geheten. Het warme handdoekje bij binnenkomst ontbreekt ook hier niet. Onze hut blijkt er verrassend mooi uit te zien, met mooi (privé) sanitair. We hebben ook een gezellig klein balkonnetje met 2 stoeltjes en een tafeltje en zelfs een plant om buiten van de mooie omgeving te genieten. Nu nog en zonnetje en het zou perfect zijn. Helaas hebben we die tot nu toe nog niet gezien. Het blijft grijs weer. Maar ja, je kunt niet alles hebben.....

Als we uitvaren ontdekken we al snel dat de plaats op de wereld erfgoedlijst volkomen terecht is. Wat is het hier mooi! Zelfs met een grijze lucht......

In het restaurant met prachtig gedekte tafels krijgen we eerst informatie over wat te doen in geval van nood. Ook krijgen we een toelichting op het programma voor die dag. Je kunt met en kajak of roeiboot er op uit, deelnemen aan een kookworkshop, op inktvis vissen of genieten van een 'happy hour'. Wij besluiten voor de kookworkshop te gaan en het happy hour. :) Daarna krijgen we een heerlijke lunch geserveerd met mooi opgemaakte gerechtjes. Dit belooft iets voor het diner........

Omdat het miezert laten we het zonnedek voor wat het is en gaan wat slaap inhalen en relaxen in onze hut. Ook niet verkeerd.

Tegen 5 uur lopen we naar beneden voor het happy hour en de kookworkshop. We leren Vietnamese loempia's maken die we ons later goed laten smaken. Ook krijgen we 2 smaken rijstwijn te proeven. Een meer mannelijke versie die goed is voor spierpijn, rugklachten etc. De vrouwelijke versie geeft een mooie huid. Ja, ja. Nou jammer dan, maar we vonden het geen van tweeën te hachelen. Brrrr........

Om 7 uur gaan we aan tafel. De belofte van de lunch werd niet helemaal waar gemaakt, want het eten was in buffetvorm, dus geen mooi opgemaakte bordjes. Maar het smaakte goed, alleen de kip van de BBQ was niet helemaal gaar. Jammer, maar die hebben we dus maar laten liggen. Maar er was verder voldoende, dus we zijn niks te kort gekomen.

Na het eten hebben we op squid gevist (kleine inktvisjes). Helaas hebben we geen van tweeën iets gevangen, maar het was wel even leuk om te doen. Reisgenoot Leen was van onze groep de topscorer met 4 stuks. Het was mooi om te zien dat de vissen die tijdens het ophalen de inkt wegspoten bijna doorzichtig werden en die die dat niet hadden gedaan waren veel donkerder van kleur. De laatsten spoten de inkt vaak weg als ze in het water werden teruggegooid. Daarna hebben we nog even op het achterdek gekeken bij de crew die ook aan het vissen waren. Zij hadden al wel een stuk of 20 inktvisjes gevangen.

Tegen 10 uur zoeken we onze hut op. Het is weer mooi geweest voor vandaag. Morgen is er weer een dag.

NB. De foto's staan door elkaar, maar vanwege het gebrekkige internet lukt het even niet om dit aan te passen. :[e-1f61d]

• 14 Januari 2024 - 19:17

Martina:

Veel te zien en te beleven!! Jullie hebben het er maar druk mee! Straks bijkomen van de vakantie?

• 16 Januari 2024 - 09:15

Lieke:

Ik merk het al, jullie hoeven je daar absoluut niet te vervelen. Leuk om de foto's van Halong Bay te zien, het is daar echt prachtig! Geniet nog samen [e-1f60a]