Dag 5. Van Halong Bay naar Ninh Binh - Reisverslag uit Ninh Bình, Vietnam van Hans en Marleen Stroomberg - WaarBenJij.nu Dag 5. Van Halong Bay naar Ninh Binh - Reisverslag uit Ninh Bình, Vietnam van Hans en Marleen Stroomberg - WaarBenJij.nu

Dag 5. Van Halong Bay naar Ninh Binh

Door: Hans en Marleen

Blijf op de hoogte en volg Hans en Marleen

14 Januari 2024 | Vietnam, Ninh Bình

Vanmorgen slapen we uit. We hebben de tijd want er is om 09.30 een brunch. Dit klinkt misschien vroeg voor een brunch, maar in Vietnam schijnt dit niet ongewoon te zijn. Je kunt wel eerder ontbijten, maar we hebben het zo afgesproken. Later op de dag gaan we met de bus naar Ninh Binh en dan is er onderweg volgens Carl, onze gids, niet echt een geschikte locatie om te lunchen, dus we skippen de lunch en gaan dan bijtijds dineren.

Om 9 uur hebben we alles ingepakt en brengen we de sleutel terug en rekenen de consumpties van de vorige dag af. We lopen naar het dek waar het restaurant zit. Het weer wordt steeds beter. Gisteren hield het in de loop van de dag op met regenen, of nou ja, het was meer miezeren eigenlijk. Nu begint ook de lucht een beetje open te breken en het zonnetje prikt. Dat ziet er goed uit voor vandaag. We genieten nog even van het prachtige uitzicht en deze bijzondere boottocht door het karstgebergte.

Bij de brunch is weer meer dan genoeg keus en we eten wat meer dan we gewend zijn, omdat we het wel vol moeten houden tot diner. Maar, dat moet lukken. Tegen half 11 varen we de haven van Halong Bay in en stappen even later van boord. Ik moet zeggen dat het ons wel bevallen is aan boord.

We stappen in de bus voor een 4,5 uur durende rit naar Ninh Binh. We vervelen ons niet tijdens de rit, want we genieten van het landschap waar we doorheen rijden. Ondertussen vertelt Carl ons weer van alles en nog wat over de geschiedenis van Vietnam en de (leef)gewoonten van de Vietnamezen. Hij weet veel en gaat geen vraag uit de weg. Thanh, de Vietnamese gids, vertelt ons bijzonderheden over de Vietnamese taal. Vietnam heeft net als wij een 'gewoon' letteralfabet en maakt (bewust) geen gebruik van Chinese tekens. deze kom je hooguit tegen op historische gebouwen en tempels die tijdens de Chinese overheersing zijn gebouwd. Wel wordt er veel gebruik gemaakt van leestekens onder of boven de letters. Hij laat ons zien dat het woord 'Ma' 6 verschillende betekenissen kan hebben, afhankelijk van het leesteken op/onder de a. De toon waarop een woord wordt uitgesproken bepaalt de betekenis. Hij spreekt op 6 verschillende manieren 'Ma' uit, maar wij horen het verschil helemaal niet of hooguit een hel klein beetje. Ik geloof niet dat wij de Vietnamese taal tijdens deze vakantie onder de knie krijgen. :[e-1f61c]

In Ninh Binh aangekomen laden we de bagage uit in ons hotel voor 1 nacht. Wat een luxe hotel! We hebben echter niet veel tijd om het goed te bekijken, want we gaan gelijk door en komen pas vanavond terug en krijgen dan de sleutel van onze kamer. Niet iedereen gaat mee. Een paar kiezen er voor even wat rust te pakken. Iedereen doet dat eigenlijk wel op enig moment en dat is ook bijna wel nodig.

We rijden naar de Hoa Lu tempels. Hoa Lu was de hoofdstad van een onafhankelijk rijk onder de vorsten van de Dinh-dynastie en vroege Le-dynastie, voordat keizer Ly Thai To de hoofdstad in 1010 na Chr. verplaatste naar Thang Long, dat tegenwoordig Hanoi heet. Thanh vertelt ons over de geschiedenis van deze twee dynastieën en wij bezoeken de tempels.

Daarna rijden we naar het dorp Van Lam. We bezoeken de Bich Dong Pagoda. Dit complex bestaat uit 3 pagoden: een pagode aan de voet van de berg en 2 in grotten hoog in de rotsen. Deze tempels zijn in de 13e eeuw gebouwd door 2 monniken. Deze pagoda werd, net als de Hoa Lu tempels, niet alleen door toeristen, maar ook door veel Vietnamezen bezocht. Zij hebben veel belangstelling voor de eigen geschiedenis zo vertelt Thanh ons. Het is te zien......

We rijden naar Tam Coc voor het diner. Ook hier worden weer verschillende gerechten geserveerd waaronder saté van geitenvlees. Geitenvlees is typisch iets voor deze streek. Verder in Vietnam kom je het niet veel tegen. Het smaakte niet eens verkeerd moet ik zeggen.

Na het eten rijden we terug naar het hotel en gaan we naar onze kamer. Wat een balzaal! Niet normaal zo groot. We kunnen er dansen, ruimte genoeg. Ook het bed is mega. Ik denk dat het wel 2.40 breed is. Niet normaal. We gaan tegen 9 uur naar de bar beneden waar een groot deel van de groep al aan een drankje zit. Hier krijgen we te horen dat we te laat zijn. De bar sluit om 9 uur. Hebben wij weer. Ik kijk op mijn horloge en het is ook werkelijk exact 9 uur. Nog even geprobeerd of we toch nog iets konden bestellen, maar helaas, no mercy. Lekker dan in zo'n luxe hotel........ Regels zijn regels zal de jongeman wel gedacht hebben. We kunnen uiteindelijk op de 10e verdieping nog terecht voor een drankje. Als we in de lift staan zien we dat daar 22.00 als sluitingstijd vermeld staat. Uh..had de bartender soms geen zin meer...........? Er komen nog wat reisgenoten naar boven, want beneden wordt dus niks meer geschonken. Wel zo gezellig voor ons.

Rond de klok van 10 gaan we naar onze kamer, want morgenochtend gaat om half 7 de wekker weer. Een zwaar leven hoor zo'n vakantie:[e-1f605]

• 14 Januari 2024 - 22:55

Jenneke Van Der Weerd:

Als jullie straks terug zijn, zijn jullie vast aan vakantie toe. Een druk programma. Maar knap geschreven Marleen. Ik snap niet waar je de tijd vandaan haalt. Maar super leuk. Veel plezier daar.

• 15 Januari 2024 - 09:05

Marianne Deckers :

Hoi hoi, wat een prachtige dingen hebben jullie al gedaan Eg. Prachtig om te lezen en ook een geweldig mooie fotos. Leuk ook de afwisseling van land en water . We zien wel vergelijkingen met Thailand en China.

Nog heel veel genot en plezier. Geniet ervan, prachtig

Liefs Peter en Marianne