Dag 8. Hué - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Hans en Marleen Stroomberg - WaarBenJij.nu Dag 8. Hué - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Hans en Marleen Stroomberg - WaarBenJij.nu

Dag 8. Hué

Door: Hans en Marleen

Blijf op de hoogte en volg Hans en Marleen

17 Januari 2024 | Vietnam, Hué

Slapen in een trein is wel een dingetje. We waren moe genoeg, dus daar lag het niet aan, we waren dan ook, ondanks het lawaai van de trein,al snel onder zeil. Maar ja, dan wordt de volgende halte via de luidspreker omgeroepen en daar word je (ik tenminste) wel wakker van. Dit gebeurt meerdere keren per nacht. We kunnen dan ook niet zeggen dat we geweldig goed geslapen hebben, maar afijn, het is wat het is. We zijn niet de enigen. Nu hadden we wat langer kunnen blijven liggen, want om half 9 moest de bagage klaar staan, en dan ben je voor 6 uur al wakker.......Tja.....

Tegen 9 uur komen we aan in Hué. De bus met chauffeur staat al op ons te wachten. Deze chauffeur brengt ons de komende dagen waar we zijn moeten, tot we naar Saigon vliegen. Daar staat dan weer een andere bus met chauffeur voor ons klaar. Althans, dat is de bedoeling.

We rijden eerst naar een restaurant om te ontbijten. Geen brood of zo dit keer, maar vegetarische noodelsoep. Er zaten een paar kleine bijgerechtjes bij, maar dat was aan mij niet besteed. Brrrr..... We halen René en Tiny op bij het hotel. Zij hebben daar vannacht, na hun vlucht, geslapen en wij checken daar vanmiddag in.

Hué is een middelgrote stad en wordt gezien als de culturele en educatieve hoofdstad van Vietnam. Het is een stad met een rijk verleden. Van 1802 tot 1945 was de 'Stad der harmonie' zetel van de keizers van de Nguyen-dynastie.

We rijden naar de Citadel en de overblijfselen van de Keizerlijke en Verboden Purperen Stad. We wandelen over het enorme complex terwijl onze gidsen Thanh en Carl ons bijpraten over de geschiedenis ervan.

Aansluitend bezoeken we de Thien Mu pagode. dit is een van de beroemdste pagoden van Vietnam. Dit Boeddhistisch heiligdom ligt op een heuvel pal aan de Parfumrivier. Via een steile trap kom je bij een achthoekige toren, de Phuoc-Duyen-stoepa die in 1844 door keizer Thieu Tri is gebouwd en geldt als herkenningsteken van Hué. Wanneer we verder naar boven lopen komen we bij een poort met 3 ingangen, waarachter een tuin ligt. Links en rechts achter de poort staan gebouwen met wachters. In de Dai-Hungempel aan het eind van de tuin staan beelden van de boeddha's van heden, verleden en toekomst.

We lopen naar beneden naar de rivier en stappen op een drakenboot voor een tochtje over de parfumrivier. Waar de rivier zijn naam aan te danken heeft is niet helemaal duidelijk, maar een van de verklaringen is dat het komt van het aangenaam ruikende bos waar de rivier ontspringt. De boot brengt ons naar de andere kant van de rivier. Hier staat de bus klaar om ons naar het lunch adres te brengen. Na de lunch zien we hoe wierookstokjes met de hand worden gemaakt en hoe de traditionele Vietnamese punthoedjes worden vervaardigd. Ik vind dat de prijs van zo'n punthoed in geen verhouding staat tot de hoeveelheid werk die het kost om het te maken. Voor 4 euro heb je al zo'n hoed van palmblad.

Tenslotte rijden we naar het mausoleum van Khai Dinh.Hij was de voorlaatste keizer van de Nguyen-dynastie. Hij gaf zelf aanwijzingen voor de bouw van dit mausoleum. De bouw duurde 11 jaar. Hij overleed voordat het grafmonument klaar was, maar is door zijn opvolger afgemaakt. Het is letterlijk een praalgraf en wijkt door de vermenging van de Vietnamese en Europese stijlen af van de overige tomben van de keizers.

We rijden terug naar het hotel en hebben even de tijd om een kopje koffie te drinken en te douchen. Wel zo fijn na de sobere wasbeurt van vanmorgen in de trein. Om half 7 verzamelt een groot deel van de groep zich in de hal voor een cyclotour door Hue by night. Ik 'tref' het want 'mijn' fietser heeft een muziekbox bij zich en we rijden in discostijl door de stad. Ik zou er doof van raken, foi foi foi [e-1f61c]. We worden na een uurtje afgezet bij ons restaurant voor het diner. Degenen die niet meegegaan zijn met de fietstour zitten er al. Zij zijn hier lopend naar toe gekomen. We laten ons het eten weer goed smaken en na afloop lopen we gezamenlijk langs de rivier terug naar het hotel. Wij vinden het, zoals de meesten, welletjes voor vandaag en zoeken onze kamer op. Morgen weer een dag.

• 17 Januari 2024 - 18:31

Arend En Anneke :

Mooi om jullie belevenissen te lezen en wat zien jullie veel. Groetjes van ons beiden AenA