Dag 13. Van Saigon naar Can Tho (Mekong delta) - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Hans en Marleen Stroomberg - WaarBenJij.nu Dag 13. Van Saigon naar Can Tho (Mekong delta) - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Hans en Marleen Stroomberg - WaarBenJij.nu

Dag 13. Van Saigon naar Can Tho (Mekong delta)

Door: Hans en Marleen

Blijf op de hoogte en volg Hans en Marleen

22 Januari 2024 | Vietnam, Can Tho

Om 7 uur gaat de wekker. We kunnen dus rustig opstarten vandaag. Na het ontbijt stappen we om half 9 in de bus. We rijden het drukke Saigon uit en gaan zuidwaarts naar de Mekong delta. We rijden tussen de rijstvelden door. De rijst groeit hier zo'n beetje het hele jaar door in tegenstelling tot in het noorden, waar er een soort van winterstop is. Het valt op dat midden op de rijstvelden graven staan. Deze zijn van voorouders en familie. De gedachte erachter is dat ze zo omringd blijven door hun familie en min of meer 'thuis' zijn.

We komen aan bij de opstapplaats voor de boot. De boot heeft klapstoeltjes en een gevlochten dak, zodat we lekker in de schaduw kunnen zitten. De stoeltjes zitten verrassend genoeg best comfortabel. Met een windje erbij is het een heerlijk tochtje.

Opvallend zijn de huizen langs de oever, waarvan je soms het idee hebt dat ze zo in het water kunnen storten. Sommigen wonen op hun boot. Het houdt niet aan luxe over.

We maken een stop om te zien hoe ze rijstvellen maken. Flinterdun zijn ze. De vellen worden gedroogd op bamboerekken. Alles wordt gebruikt van de rijst. De vliesjes worden gebruikt voor het vuur en de as wordt later weer gebruikt voor op het land. De stengels worden gebruikt als vlechtmateriaal voor van alles en nog wat.

Thanh laat ons zien wat er met de kokosnoten gedaan wordt. Deze groeien hier namelijk in overvloed. Ook hiervan wordt alles gebruikt. De buitenste bast wordt gescheurd en de draden worden gebruikt voor bv. matten of touw. De kokosmelk wordt gebruikt om te drinken en wordt verwerkt in gerechten en drankjes. De kokos wordt ondermeer gebruikt om snoepjes (een soort toffee) van te maken. Elk snoepje wordt hier met de hand ingepakt.

Verderop wordt gepofte rijst gemaakt. Een soort popcorn maar dan van rijst. Het plopt net zoals de maiskorrels. Net als bij popcorn wordt ook hier caramel of een ander smaakje aan toegevoegd om het lekker te maken.

De rijstwijn komt ook aan bod. Favoriet is de 'snakewine'. En ja hoor, daar zitten echte slangen in. Ze blijven er een paar maanden in zitten om er de smaak aan te geven. Geef mijn portie maar aan Fikkie. Brrr..... Er zit voor mij ook veel teveel alcohol in, maar het weerhoudt Hans niet en hij brengt samen met anderen een toost uit. Dapper.

Wanneer we het souvenierwinkeltje inlopen zie ik net dat een medewerker een cobra uit een pot haalt die daar een paar maanden ingezeten heeft. Tja, wat zal ik ervan zeggen. Buiten zie ik een dikke slang in een kooi liggen. Die ligt te wachten tot hij de pot in gaat denk ik. Ik heb geen medelijden......[e-1f601]

We gaan weer aan boord en varen een stukje terug en vervolgens een breder deel van de rivier op. Aan de overkant stapt een deel van de reisgenoten over in kleine bootjes voor een

tochtje door de smallere slootjes. Wij blijven samen met anderen aan boord, want de zit in de smalle boot is zo laag, dat ik dat met mijn knieën niet op een fatsoenlijke manier ga redden en ik zit niet op een nat pak te wachten. Maar, het is geen straf, want wij varen met onze boot om het eiland heen. Er staat een heerlijk briesje en ook hier is van alles te zien. Wanneer we bij het overstappunt aankomen komen de eersten er al aanvaren. Mooie timing dus.

We varen verder en krijgen ondertussen een kokosnoot aangeboden om het vocht te proeven. Dit is zoeter dan wat ik in het verleden wel geproefd heb. Daarna kunnen we fruit proeven. De Mekong delta staat bekend om de vele fruitsoorten. Eerst krijgen we ramboetan te proeven. Lekker! De longan is nog wat zoeter. Heerlijk. Beiden zijn een soort lychees.

Dan is het tijd voor de lunch. Het restaurant ligt verscholen tussen de palmen en de struiken. Voor mijn gevoel zijn we in 'the middle of nowhere' en toch ligt hier een mooi restaurant dat er schoon en verzorgd uitziet. We zien een paar Vietnamese dames hele dunne omeletten met groente voor ons maken. Dat ziet er al lekker uit. We gaan aan tafel en al snel komen de eerste gerechten op tafel. Het is altijd weer een verrassing.

Aan tafel worden voor ons (koude) loempiaatjes gemaakt met wat groente en vis. De vis wordt in Vietnam 'olifantsoorvis' genoemd, een soort tilapia volgens Carl. Even door de vissaus halen en het blijkt prima te smaken. Ook het omelet dat inmiddels is gebracht smaakt goed. Dan komt de rijst met vlees en de soep. De volgorde is altijd weer een verrassing. Je bent het ene nog aan het eten en dan staat het andere al op tafel. Het is nog steeds wennen. Het dessert is, zoals vrijwel altijd, fruit. Dit keer ligt er jackfruit en waterappel. Geen van tweeën hebben we eerder gegeten. Vooral het jackfruit is lekker. De waterappel heeft wat minder smaak, maar is ook niet verkeerd. Weer veel nieuwe dingen gegeten vandaag. We leren het al aardig.

We stappen weer in de boot en varen naar de plek waar de bus op ons staat te wachten. We moeten nog een uurtje rijden voordat we in Can Tho bij ons hotel zijn. Het hotel heeft een luxe uitstraling en de kamers zijn weer ruim en netjes. We gaan even naar het zwembad waar een deel van de groep zich heeft verzameld. Gezellig. We gaan daarna nog even kijken op het dakterras. Wat een mooi uitzicht over Can Tho hebben we hier. Prachtig.

Om 7 uur verzamelen we in de lobby van het hotel. We lopen een half uurtje richting de boulevard voor een gezamenlijk diner. Ook hier is de stad versierd met kleurrijke verlichting. Of dit is vanwege het aanstaande Vietnamese Nieuwjaar of dat dit het hele jaar zo is dat weet ik niet. Het ziet er wel gezellig uit.

Het eten is weer meer dan voortreffelijk. Ook nu zitten er weer gerechtjes tussen die we nog niet eerder hebben gehad. Een echt heerlijke tomatensoep, gevolgd door gefrituurde pompoenbloemen, gevuld met gehakt. Daarna nog allerlei andere lekkernijen, waaronder garnalen met stukken mango in een mangosaus. Het dessert van geflambeerde banaan hebben we ook nog niet eerder gehad en smaakt heerlijk. De Vietnamese keuken ligt ons wel geloof ik.

Om half 10 worden we met een soort golfkarretje weer terug gebracht naar het hotel. Lekker relaxed. Iedereen zoekt zijn/haar kamer op, want morgen gaat de wekker om half 6.

• 22 Januari 2024 - 18:11

Elly Albers:

Wat vertellen jullie het mooi. Prachtige reis zo te lezen.

Geniet er samen van.[e-1f60d]

• 22 Januari 2024 - 19:06

Pol En Annie:

Hoi Hans en Marleen,

Jullie zijn geboren vertellers. Echt mooi om de verhalen te lezen. Wat een prachtige reis. Mooie foto's. Geniet nog van jullie verdere reis.

Groetjes, Pol en Annie

• 27 Januari 2024 - 20:09